OV verdient beter
Afgelopen week gedoken in de OV-visie voor Holland rijnland, een ambitieus stuk dat voor maar liefst 280 miljoen aan investeringen wil loskrijgen voor met name het busvervoer in de regio. Een heel mooi en nobel streven, wat het busvervoer is hier ter plekke nou niet iets om trots op te zijn. En dat merk je ook in vergelijking met andere vervoergebieden in Zuid-Holland: in de Bollenstreek ligt dat beduidend lager. Maar helaas, het stuk heeft een sterke technocratische inslag, als een speeltje vor ingenieurs en niet gebaseerd op de behoeften van de beoogde reiziger. De reizigersvereniging ROVER vindt het stuk zelfs totaal onrijp voor behandeling. Veel aandacht voor de zogenaamde Vf-factor die de concurrentiekracht van het OV met de auto moet uitdrukken en hoe je die via verandering van parameters in een rekenmodelletje kunt verbeteren. Maar geen analyse hoe het nou komt dat na inleveren van de OV-studentenkaart de Bollenstreker zo massaal de auto in vlucht. Ik wil dolgraag dat er de komende jaren FORS geinvesteerd wordt in de bus in deze regio, maar dan ook met een onderbouwing die het vertrouwen geeft dat de vernieuwde bus ook gevuld wordt met mensen die ook daarheen willen gaan waarheen de bus rijdt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten