dinsdag, juli 17, 2007

bezwaard


Vanavond diende de behandeling van de geuite bezwaren van de Basisschool de Overplaats en omwonenden over de verleende bouwvergunning voor het vernieuwen van de UMTs-zendmast aan de Slotlaan in Sassenheim. Een opkomst die ik zelfs bij de behandeling van Bestemmingsplan Buitengebied in Voorhout en bij de Agneslocatie in 2004 nog niet had meegemaakt. en ook het aantal kinderen overtrof dat van de kinderraad van vorige week met het dubbele. En dat allemaal om de advocaat van De Overplaats, een juridisch adviseur van de gemeente en een vertegenwoordiger van de KPN hun zaak te zien bepleiten. De commissie beroep en bezwaar speelde er aardig op in, liet ook wel wat ruimte voor applaus en boegeroep. De vragen die ze stelden waren om verduidelijking, voornamelijk richting de indieners van het bezwaar. Maar even afwachten waar ze over een aantal weken mee komen als advies.

Eerder vandaag had ik Loes Latten, vertegenwoordiger van de MR van de Overplaats, laten weten dat ik van andere fracties niet vernomen heb dat ze een art. 21 procedure zouden willen starten voor de Slotlaan 7 om de bouw van de mast tegen te gaan, mocht het bezwaar worden toegekend. Ook gaf ik te kennen dat ook de PvdA hiertoe geen initiatiefvoorstel zal indienen. Het is een wat juridisch-technisch verhaal, maar het komt erop neer dat we het juridisch niet haalbaar achten om de de mast op de huidige locatie weg te bestemmen. Hoe teleurstellend ook, maar rechtsbescherming geldt voor elke burger en elke instelling / bedrijf in Nederland, dus ook voor de KPN. Daar zit gewoon geen politieke ruimte in, hoe gelukkig of ongelukkig we zijn met een grote zendmast naast een basisschool. Loes was ook erg teleurgesteld, en dat kan ik me helaas goed voorstellen.

Maar toch, de gemeenteraad of commissie Ruimte MOET nog over het wel of niet gaan instellen van UMTS-beleid gaan debatteren. We zijn die weg ingeslagen, dat proces moeten we, als goede democraten betaamt, afmaken. De ruimte is heel klein, en betreft vooral het sturen op nieuwe lokaties / situaties. De griffie zal proberen voor de ocmmissie van september een discussienota samen te stellen. Ik hoop, dat het reces ze voldoende ruimte biedt om er wat moois van te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten