dinsdag, maart 18, 2008

Nogmaals: bedrijven aan de wasbekerlaan


Grappig. De Teyding wijdt een heel lang item aan de discussie van donderdag jongstleden over bedrijven ten oosten van het spoor Leiden-Schiphol. Daaronder staat een persbericht van het CDA. Ik heb trouwens in Google Earth de oppervlakte van het hele terrein tussen de Warmonderdam/Warmonderweg en de Wasbeeklaan opgemeten. Dit is ongeveer 12 ha., twee keer zo groot als de verschillen tussen variant 1 en 2a rondom die andere heikele locatiediscussie, Kloosterschuur-Trappenberg. Het hele "studiegebied" is daarvan 6ha., en als het inderdaad de bedoeling is om maar een deel te gebruiken, wat voegt het dan toe? Kortom: als oplossing voor het nijpende tekort aan bedrijventerreinen stelt het niet veel voor. Het sterkt mij alleen nog maar meer in de argumentatie, dat je spoor niet over moet willen voor bedrijvigheid.
De meest logische en infrastructureel gezien het goedkoopste/minst slechte, is vestiging van bedrijven direct tegenover het Greenib-terrein. dat is ook wel ver van het station, dus dat voegt niets toe aan de sociale veiligheid aldaar - en dat is toch voor het CDA een belangrijk argument. Wel het meest interessant voor de Greenport, want die vragen toch meer ruimte en goede aansluiting bij de autowegen dan de dienstensector (wat bij het station weer het meest zou passen). Maar ik moet nog wel het eerste bedrijventerrein tegenkomen dat sowieso MEER aan sociale veiligheid bijdraagt dan groene ruimte buiten de bebouwde kom...
Als 'uitplaatsing' om langs de Wasbeekerlaan woningbouw voor jonge starters te vestigen, daar heeft de PvdA ook nog wel een alternatief voor, waar we graag steun van het CDA bij zouden kunnen gebruiken: ontwikkeling van de locatie Langeveld met een behoorlijk aantal sociale woningen. Want waarom zou je moelijk gaan doen, als het ook makkelijk kan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten