zaterdag, oktober 30, 2010

kom je daar je bed voor uit

Ik ben nog steeds aan het herstellen van een griepje. Snel buiten adem, alles kan pijn doen, maar de koorts is weg en de zakdoekenconsumptie daalt. Donderdagavond heb ik daarom ook het overgrote deel van de gemeenteraad gemist. Ten minste, in lijfelijke aanwezigheid. Met teylingen.tv wel de vergadering gevolgd, totdat het punt van de zondagsopenstelling begon. Omdat het tot het allerlaatste moment onduidleijk was hoe de interne verdeeldheid binnen de VVD nu precies lag, heb ik me toch maar aangekleed en ben voor dit ene agendapunt naar de raadszaal getogen. Het leek spannend te worden: PvdA, CDA, Trots op Nederland en de ChristenUnie waren teggen verruiming, D66 onomwonden voor, TriLokaal 1-om-1 verdeeld. 11-5 dus totaan de verdeling van de VVD. 2 'dissidenten' waren genoeg. Het werden er 6. Eindstand: 17-8. Kortom: de vrees dat ik door mijn afwezigheid de Voorhoutse en Sassemse middenstand zou laten zitten, bleek uiteindelijk niet nodig te zijn geweest (maar ben toch blij dat ik gegaan ben: better safe than sorry, zoals de Engelsen het mooi uitdrukken)
Slag gewonnen, de oorlog gaat over 2 jaar verder. Want dan wordt de behoefte aan de zondagsopenstelling opnieuw bekeken. Zou me echter ook niets verbazen als het dan nog even uitgerekt wordt tot na de volgende verkiezingen.
Frans Nederstigt (CU) had in elk geval en heel mooi betoog over vrijheid-in-gebondenheid, en de wet die de mens dient ipv andersom. Verwijzingen naar Marcus 2 en John Locke, om ook de verbinding met het liberalisme en het ' social contact' te maken. Geen speld tussen te krijgen, en D66 kwam ook niet met meer dat de Sjabbath toch op zaterdag viel ipv zondag... Dan mis je pointe wel. Ik hoop in elk geval dat ook de andere nieuwelingen zullen doorgroeien naar dat niveau van betogen.

O ja, ik mocht ook nog een heel mooi boeket in ontvangst nemen vanwege mijn 10-jarig jubileum als raadslid. Dank!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten