maandag, juni 23, 2003

1 voor allen, allen voor 1?


Vanavond gemerkt dat goed besturen iets anders is als politiek bedrijven. Ik was op een bijeenkomst van de regionale bestuursorganen SDB (Duin- en Bollenstreek) en SLR (Leidse regio). Besproken werd een 'schietstuk' waarin de fusie van beide organen aanraadsleden werd voorgelegd. Ik had de eer een discussiegroep te mogen leiden. Maar met de helft van de groep was het kwaad kersen eten: het nut en de noodzaak van enig verdere intensivering dan de bestaande projectstructuur werd vooral door raadsleden uit kleinere gemeenten (Hillegom, Oegstgeest, Rijnsburg) behoorlijk in twijfel getrokken. Ik heb ervoor gekozen om hun twijfels maar op tafel te laten leggen. In mijn ogen heeft het geen zin om over bestuurlijke structuren, vertegenwoordigingsverhoudingen en financien te spreken als er ueberhaupt weinig geloof is in de legitimiteit van een samenwerking tussen Duin- en Bollenstreek en Leidse regio. Aan het stuk zelf zijn we dus nauwelijks toe gekomen.

Zelf denk ik, dat, wil je zaken voor elkaar krijgen ( = van Rijk en van Europa geld binnenslepen), dat je je ook definitief als 1 moet presenteren ipv in gelegenheidscoalities. Een kleine maar fijne autonomie: naar mijn idee red je het daar niet mee. Maar veel lokale politici denken daar anders over. en hun ja moet je wel krijgen. Misschien dram ik te weinig en zoek ik teveel de consensus. Maar het zou ook fijn zijn als wat minder vanuit de achtertuin en wat meer in geografische verbanden wordt gedacht. Want een stelling ondersteun ik wel van harte: zonder regionaal identiteitsgevoel is de vorming van een regionaal bestuur gedoemd te mislukken. En dat gevoel moet je ook wel willen laten ontstaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten