donderdag, januari 22, 2004

Moge U leven in interessante tijden!


Zo luidt de Chinese vervloeking. Interessant is het zeker. De Collegepartijen willen nu opeens WEL naar niet-vrijblijvende samenwerking (riepen wij dat als PvdA zomer 2001 al niet ??) en komen maandag met een initiatiefvoorstel. En Voorhout is (nog niet formeel, maar dat duurt niet meer lang) benaderd door Noordwijk om te horen of Noordwijk (in een niet-vrijblijvende samenwerking?? of toch in een fusie ??) met de Teijlingen-gemeenten Sassenheim, Voorhout en Warmond mee zou mogen doen

Mijn mening:

  • Het moment is wel erg ongelukkig. Hebben net duizenden mensen zich over een fusie uitgesproken tussen drie gemeenten, zou je daar nu weer een andere onbesproken variant De DAG ERNA tegenaan gooien. Dat getuigt van weinig respect voor de volksraadpleging.

  • drie dorpen die elkaar goed in balans houden, in totaal 40.000 inwoners, , zijn ook nog wel herkenbaar. Met Noordwijk erbij wordt het net even te groot, naar mijn idee.

  • de sociaal-geografische verbanden van deze vier gemeenten zijn niet sterk genoeg. Dat Sassenheim met haar voorzieningen en winkels bindend is voor Warmond en voor Voorhout, is mij wel duidelijk.

  • Juist de dominante kust-en toerismebelangen in Noordwijk zouden de Voorhoutse agenda wegdrukken. Noordwijk inbrengen om daarmee de invloed van Sassenheim en Warmond op het Voorhoutse te beperken is een drogreden: je beperkt je eigen invloed ook heel sterk. (Ik heb iemand vandaag dit argument horen gebruiken, serieus!)

Het zal duidelijk zijn: liever zet ik nu alle pijlen op een sterk verband tussen de drie Teijlingen-gemeenten. Die zijn samen groot genoeg om gezellig te blijven.

Tegen Noordwijk op zich heb ik niets hoor. De PvdA huiskamerborrels zijn er erg gezellig, het Zuiderbad, de Duindamse slag zijn heerlijke plekken om te vertoeven. Bestuurscultuurtje is alleen wat minder...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten