maandag, mei 05, 2008

passend?


wat voor kleding draag je bij welke gelegenheid? Zelfs op mijn werk is het niet altijd even strikt. Ik heb zelfs een collega die op 'casual friday' juist dan, als enige dag van de week, niet in denim komt maar in pak. En als PvdA'er zit ik ook regelmatig in de commissie in krijtstreep.

Deze dagen weer wat aardige staaltjes gezien. Op het Noordwijkse strand moet je deze zomer de rand van je Bjorn Borg-slip net boven je Billabong-surfshorts uit laten komen. Maar sommigen kennen geen maat, en die lopen met hun shorts onder hun billen. Loop je toch in je (designer-)onderbroek rond.

Gisteren na de eerste perfecte stranddag toch ook maar even mijn niet-designer strandoutfit gewisseld voor wat stemmigers, dat bij de dodenherdenking hoort. Zeker ook, omdat ik nu voor de eerste kker de tweeling meenam naar de ceremonie op het Raadhuisplein. Uitgelegd wat er zou gaan gebeuren: St. Cecilia speelt treurige liedjes, dan volgt de 'last post' op 1 trompet. Dan moet je twee minuten stil zijn en nee, het is niet erg als je hoest, als je het maar heel zachtjes doet. en dan worden er kransen gelegd, houdt de burgemeester een praatje, en leggen we zelf ook nog bloemen. en er zijn ook nog een paar heel oude soldaten bij.

Maar hoe passend moet het zijn? Ik merk zelf, dat ik bij zo'n gelegenheid het niet echt vind kunnen als je in Hawaii-shirt en op slippers langs het monument gaat. Hoeveel achting geef je dan voor wie jouw vrijheid heeft verdedigt, dan wel verdedigt? Aan de andere kant, ik heb sommige dorpsgenoten er nog liever zo bij dan geheel niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten