zondag, februari 08, 2009

zondagsrust


Met de openstelling van de winkels in Warmond heb ik best in mijn maag gezeten. 's zomers snap ik het best, past ook goed bij de camping- en de waterrecreatie. Maar de link tussen de opesntelling van een supermarkt (want de vraag was vooral door de Albert Heijn gedreven) en kunst en cultuur?

De openstelling gebruiken als hefboom om versterking van de Warmondse middenstand en daarmee het profiel van kunst- en cultuurdorp te versterken, in gang te zetten, vind ik nog steeds niet geloofwaardig. Drie argumenten:
1) Wie niet uit Warmond komt om (op zondag) in te kopen , komt vooral uit de buurdorpen (Sassenheim, Oegstgeest, Voorhout) en Leiden. Dat is enige bovenlokale uitstraling, maar niet eens regionaal. En bovendien mag je verwachten dat de bekendheid met Warmond in die plaatsen toch aardig groot zal zijn.
2) De permanente zondagsopenstelling als unique selling point is op zijn best tijdelijk.Kijk ook wat effect is op zaterdag nu: de hele regio is ook open, alles in Warmond ook, en er is totaal geen aanloop. De echte zondagsshoppers zullen naar oorden als Alexandrium trekken, en ook tegen Noordwijk en Noordwijkerhout zal Warmond niet op kunnen
3) De spin off van de Albert Heijn op de andere winkels zal maar beperkt zijn. Als de extra omzet op de laatste 14 (of 11) zondagen de redding voor de Warmondse middenstand zou moeten zijn zoals die nu is, zullen ze het ook niet redden.

daarmee komt de versterking op gebied van kunst en cultuur gewoon niet vanzelf. Dat vraagt marktonderzoek en profilering voor een meer culturele detailhandel . Dus: meer kunst, antiek, design. Zeg het 'Ootmarsum van het westen' ( Warmond en Ootmarsum zijn ook ongeveer even groot!). Dan hebben we een duidelijk profiel. En als daar een zondagsopenstelling bij past, dan vind ik het acceptabel worden.

Ik wist dus nog niet wat ik ging stemmen, donderdag voordat ik de gemeenteraadsvergadering in ging. Uiteindelijk is het toch een 'ja' geworden. Vanwege twee argumenten: de 1800 handtekeningen voor openstelling op zondag en de toezegging van wethouder homan om alsnog met een plan te komen voor versterking van de "culturele' middenstand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten