zondag, februari 22, 2009

’t Is nog niet voorbij voor de Elsgeesterpolder


Hebben we net het dossier Kl****schuur-Trappenberg min of meer afgehecht, windmolens buiten het hart van de Elsgeesterpolder gehouden, trapt de volgende ruimteclaim je weer vol in de rug. En wel: de filevorming op de N444 langs de Leidsevaart. In de Intergemeentelijke structuurvisie voor de GOM staat hij nu prominent ingetekend: de “Van Deutekom” bypass. Zo noem ik hem maar, omdat Dhr. van Deutekom hem ooit als idee in de Voorhoutse commissie ruimte heeft gepresenteerd. Het loopt ongeveer als volgt: Ongeveer ter hoogte van de molen “Hoop doet leven” de Leidsevaart over steken, door de polder naar de Rijnsburgerweg, om de buitenplaats Nieuw-Schoonoord heen, om weer bij de Noordwijkerhoek aan te takken.



Uitsnede van de kaart van de intergemeentelijke structuurvisie; scherpte is helaas belabberd. Zwarte, ononderbroken lijn is mijn toevoeging van de huidige N444 langs de Leidsevaart. De rode stippellijn (op de originele kaart een dikke donkergrijze lijn) geeft het beoogde nieuwe trace door de Elsgeesterpolder weer.

In mijn ogen versnipperen we daarmee weer een stuk van de polder. Geheid dat er dan ook weer binnen de dan onstane ring extra gebouwd moet worden om ten minste drie rotondes en een brug te kunnen betalen. Ten koste van de polder en twee molenbiotopen.
Een ander stuk, dat er erg op lijkt en eigenlijk niet met de intergemeentelijke structuurvisie in tegenspraak zou mogen zijn, is de Regionale structuurvisie voor heel Holland-rijnland. Deze maakt het nog graadje bonter. Weliswaar ontbreekt het verleggen van de N444 door ten westen van de BNS Een studietraject voor de Noordelijke ontsluiting Bollenstreek loopt zelfs direct langs de Voorhoutse sportvelden en dwars door industrieterrein Sassenheim-Zuid heen, om ongeveer door Motel Sassenheim op de A44 uit te komen.


onbewerkte uitsnede plankaart regionale structuurvisie van Voorhout en Sassenheim: de paarse stippellijn is 1 van de studietrajecten

Aangezien er veel aandacht aan de layout van het vierkleurendrukboekwerkje is besteed, kan dit niet zomaar een wild idee zijn. Niet wilder dan het trace ten noorden van Sassenheim dat wethouder Gerrit van der Meer in september met veel enthousiasme te berde bracht. Ik denk, en hoop, eerder een ernstig geval van beroepsblindheid bij de tekenend stedenbouwkundige. Maar dan, wie controleert er dan op dit soort “onvolkomenheden” voordat dit soort visies de besluitvorming ingaat ?? Je zou toch ook verwachten dat plannen van eenzelfde bestuursorgaan -Holland Rijnland- over eenzelfde gebied -de N444- en over een zelfde onderwerp -verkeer- die in dezelfde tijd behandeld worden -winter/lente 2009- elkaar toch niet tegenspreken? Kan woensdag in de commissie Ruimte nog een aardig debatje worden…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten