woensdag, juni 30, 2010

Waterstaat


Voor de allereerste keer, en dan ben ik toch drs. In de planologie, heb ik zelf een zienswijze ingediend op een voorontwerp-bestemmingsplan. En wel op dat waar mijn eigen woning onder valt, bestemmingsplan 'Dorp Voorhout'. Het blijkt namelijk dat een tweede bestemming 'Waterstaat – Waterkering' in de lengte over 80 cm. door mijn woonkamer loopt. Logisch als je denkt in zoveel meter uit het hart van de Boekenburglaan, maar in werkelijkheid totaal onpraktisch. Ik werd er door getriggerd omdat in de Boekenburglaan niets, maar dan ook niets van een waterkering, dijk ,oeverbeschoeiing of wat dan ook te ontdekken is. Navraag bij het hoogheemraadschap wees echter uit, dat er naast echte waterkeringen er ook waterscheidingen zijn gedefinieerd. En daar kan ik me waterstaatkundig wel iets bij voorstellen. Maar of daar dan in een bestemmingsplan dezelfde zonering voor moet worden gehanteerd? Het hoogheemraadschap gaat beleidsmatig wel verschillend met waterscheidingen en waterkeringen om. Dus waarom doet het bestemmingsplan dat dan niet?

Maar zien wat de reactie op mijn zienswijze wordt. Ik zal me daar in de besluitvorming natuurlijk keurig van onthouden.

In het verlengde hiervan ben ik nog een absurde regel tegengekomen: van het hoogheemraadschap mag je op de Herenstraat gerust vee houden. Want de waterscheiding aldaar is robuust genoeg. Dat je in de praktijk geen koe of geit op de Herenstraat wil hebben rondlopen, en dat het voor die beesten ook een verzoeking is om daar geweid te worden, deert het Hoogheemraadschap blijkbaar niet.

Vrijdag jl. trouwens nog met een ondernemer gesproken die zijn halve zaak ziet wegbestemd tot woning. Hij zag zijn investering en pensioen al in rook opgaan. Ik heb hem, met een vergelijking tussen oude en nieuwe plan geprobeerd gerust te stellen: dit zal bij indienen van zijn zienswijze gewoon een technische reparatie in het concept-bestemmingsplan worden, omdat er nu al de bestemming wonen+ detailhandel op zijn pand rust. Zelden heb ik na afloop zo'n ferme handdruk gekregen. Maar it ain't over till the fat lady sings, dus wel iets om in de gaten te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten