zondag, juni 25, 2006

Algemeen beschouwd


Het is wat kunst- en vliegwerk geweest vanwege Alberts vakantie, maar we hebben als PvdA fractie toch een aardige algemene beschouwing rondom de kadernota weten neer te zetten. We kwamen met een paar aardige punten rondom langzaam verkeer en armoedebeleid, die ook door andere partijen konden worden ondersteund. Een leuk idee kwam van het CDA: een architectonische prijsvraag voor de locatie 'Langeveld'. Kritisch was de raad in meerderheid onder andere over de extra kosten voor infrastructuur binnen Holland-Rijnland (850.000 euro per jaar voor de komende 15 jaar!), de extra kosten voor de brandweer.

Wel was er overdreven veel aandacht voor de verkeerssituatie rond afrit 6 op de A44 (bij de Sikkens, de aansluiting op de N444/Leidsevaart). Nu is de inrichting van de op- en afritten 5 en 6 op de A44 verouderd en levert gevaarlijke situaties op. Waarom noem ik de aandacht dan toch overdreven? Het is overdereven in het licht van de kadernota 2007-2010, die de uitgangspunten behandelt voor het opstellen van de begroting van teylingen voor 2007. De voortgangsnotitie over afrit 6 was net deze maand in de Commissie Ruimte behandeld (het was m.i. nooit i nhet debat rond de kadernota aan de orde geweest als die notitie twee maanden later of vroeger was besproken). Het betreft vooral een aangelegenheid die Rijkswaterstaat als beheerder van de landelijke snelwegen aangaat - en daarnaast de provincie Zuid-Holland als beheerder van de N444. Er is nog geen enkel zicht op wat de meest wenselijke aanpassing is en of dat wel consequenties heeft voor de meerjarenbegroting van de gemeente Teylingen. Kortom: er is geen sprake van een 'kader' dat bij de opstelling van de begroting 2007 meetelt. Toch presenteerden 3 van de 5 partijen de 'aanpassing van afrit 6' op hun-lijstje van 5 activiteiten die vooral doorgang moeten vinden en waarop dus niet bezuinigd zou mogen worden. Beetje waan-van-de-dag, als je het mij vraagt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten