woensdag, oktober 10, 2007

Warmond toch anders


vanavond in het Trefpunt de behandeling van de toekomstvisie bijgewoond. De stemming zat er gelijk goed in. Op de vraag, wie een positief punt uit de toekomstvisie wilde melden, kwamen schoorvoetend twee reacties (trok later wel iets bij). In de loop van de avond vlogen een jachthaveneigenaar en een buurvrouw van hem elkaar ongeveer letterlijk in de haren (zal de wat minder vriendelijke termen waarmee ze elkaar bejegenden maar achterwege laten), het college 'speelt onder 1 hoedje met projectontwikkelaars', en toch, zo zei een Warmonder die al jaren meedraait na afloop, waren de Warmonders Positief-kritisch en mild geweest... Ben dan benieuwd, wat de reacties zijn als het echt controversieel wordt.

Toch waren er wel een paar grote zorgpunten: de toekomst van de boeren, de aanleg van wandel- en fietspaden in het weidegebied, en vooral de uitbreiding van bedrijfslocaties ten zuid-oosten van de spoorlijn.

Ik ben in elk geval blij dat ik op alle drie avonden in alle drie de dorpen ben geweest, want het karakter van de bijeenkomsten was echt elke keer behoorlijk anders. Kan er wel twee slotconclusies uit trekken: ondanks de discussiepunten heb ik meermaals gehoord dat de basis van de toekomstvisie wel snor zit. En ook heb ik meermaals waardering gehoord voor de interactie die de gemeente zoekt in dit verhaal, zeker in vergelijking met de drie (!!) gemeenten van voor de fusie. Het kan misschien allemaal nog beter, maar ik vind dat toch wel enigszins bemoedigend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten