woensdag, april 20, 2011

what's in a name

Van mijn lief onlangs een leuk boek gekregen: "dus ik ben". Van mijn favoriete Nederlandse jongehonden-filosoof-eindredacteur Rob Wijnberg en Stine Jensen. Niet alleen, ik denk dus ik ben, maar ook onder andere: ik voel dus ik ben; ik doe dus ik ben, en ook ik heet, dus ik ben.
Wat bepaalt nu je identiteit? Op z'n Shakepspeariaans: to be or not to be, of -ook van hem: what's in a name?

Sons heel wat. Gisteren in de commissie Ruimte gesproken over de centralisatie van de milieustraat, oftewel die van Sassenheim definitief dicht, en alles naar Voorhout. We zitten als PvdA al jaren op de lijn dat we kritisch volgen. Gisteren stond de startnotitie van de realisatie hiervan op de agenda. Ach, het heet een startnotitie dus we kunnen wel gaan beginnen. Zo zou je dat naief kunnen redeneren.

Nu hoort een startnotitie het begin van een traject aan te duiden: scope, aanpak, planning, dat soort zaken. Zodat je als raadslid weet waar de nodige ambtelijke tijd in gestoken gaat worden en welke keuzen worden voorbereid. Maar het document dat als "startnotiti"' werd gepresenteerd, bevat al een behoorlijk aantal uitspraken over waartoe de gemeente dient te beslissen: onder andere sluiting van de milieustraat in Sassenheim, uitplaatsing van de brandweerkazerne. Onduidelijk is, of dat nu alleen ter bewustwording in het stuk genoemd is, of dat met het aannemen van deze , ahum, "startnotitie" de gemeenteraad deze beslissingen ook al in principe neemt. Ik heb gisteren twee keer de vraag daartoe gesteld, en twee keer geen antwoord gekregen. Alleen dat Wethouder van der Zon geenszins van plan is de , ahum, "startnotitie" terug te nemen om er een startnotitie van te maken.

Daarin zitten toch een aantal onzekerheden met mogelijk veel invloed. Als je uitgaat van realisatie van 1 milieustraat/gemeentewerf binnen twee jaar, en de brandweer moet daarvoor weg, dan moet-ie ook op korte termijn vertrokken zijn. Als daar extra kosten voor moeten worden gemaakt, dan moet dat ook aan het project worden toegerekend. Wel zo eerlijk, toch? Als de brandweer nou toch op hele korte termijn zelf vertrekt, is het een ander verhaal. Maar daarvoor is nog geen enkel concreet plan naar de gemeenteraad gestuurd. Enkel een leuk ideetje daartoe van decregionale brandweer aangekondigd. - mijn ervaring is, dat 'leuke ideetjes eerder 5-10 jaar nodig hebben om werkelijkheid te worden dan 2.

Daarnaast zijn ten opzichte van het afvalstoffenbeleidsplan nu al de geraamde kosten voor centralisatie met bijna 25% gestegen, van 1,6 miljoen naar bijna 2. Ik kan het als raadslid aan de Sassenheimers wel uitleggen dat ze voor hun grof vuil iets verder moeten rijden, als dat hun hun afvalstoffenheffing verlaagt. Maar het gaat nu al snel richting het omslagpunt. Ik kan het niet uitleggen als ze ook nog meer zouden moeten gaan betalen. Maar nee, over de financiele uitwerking (de business case) stelt het raadsvoorstel alleen maar dat het zo moeilijk is om hem te maken, zonder een verklaring waarom dan of wat er nog voor nodig is om die business case op te stellen.

Kortom, zou u ja zeggen tegen een voorstel dat niet is wat het zegt te zijn, en 2 ton ter voorbereiding uitgeven aan iets waarvan nog niet duidelijk is gemaakt of het ons Teylingers meer oplevert dan het ons gaat kosten? Ik zal in elk geval mijn eigen PvdA-fractie adviseren dat de komende raadsvergadering niet te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten