zondag, januari 14, 2007

'Goed' betaald


Afgelopen donderdag is in de commisie BFT over de beloning van raadsleden gesprokenn, waarbij voornamelijk is stilgestaan bij het wel of niet verstrekken van een computer. Albert Vink heeft hier in zijn algemeenheid al bij stilgestaan.

Ik heb hierover twee opmerkingen:
  1. De facilitering van apparatuur is geen inkomenscomponent, maar een instrument voor het functioneren van raadsleden. Zo moet je erover debatteren. Als wij raadfsleden ons werk beter zouden gaan doen doordat een computer door de gemeente verstrekt wordt, dan zou heel plausibel zijn. Dat kan dan naast efficiente communicatie ook over beveiliging van vertrouwelijke informatie gaan. Maar ik denk, dat daar nu geen aanleiding voor is.
  2. De stelling dat raadsleden al 'heel goed betaald' zijn, is in dit verhaal al helemaal een fout argument. Het raadslidmaatschap is helemaal niet goed betaald, gezien de verantwoordelijkheden die je hebt. Zou je in de grootste gemeenten (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam) waar je miljardenbudgetten moet goedkeuren, het raadslidmaatschap opvatten als een fulltime baan en het ook als je hoofdinkomen zien, dan verdien je ongeveer EUR 1750,= bruto per maand; in de orde van grootte van een secretaresse of beginnend (MBO/HBO) automatiseerder.
    In Teylingen krijgen we als raadsvergoeding plm. bruto EUR 780,= per maand. Omgerekend per uur zit ik met mijn 'reguliere' baan op meer dan het dubbele. Als ik 'mijn zakken wil vullen', dan ga ik freelance nog bijklussen en zou ik zeker niet in de politiek blijven.

Mij persoonlijk gaat het helemaal niet om de betaling. Zolang ik de gemeentepolitiek als uit de hand gelopen hobby leuk blijf vinden, wil ik ermee doorgaan en hoef ik er niet 'heel goed' voor betaald te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten