donderdag, februari 15, 2007

't Rijpt?


Vanavond was de behandeling van de denkrichtingen voor de Toekomstvisie Teylingen in de commissie Ruimte. Het was echt in de late voorstelling, want pas om 22:15, na een hoop ander procedureel gedoe, begond de behandeling ervan. Ik had, omdat het zoveel over beelden en kleuren ging, een Powerpointpresentatie in elkaar gedraaid. Die is drie keer gescreend door de steunfractie, en dermate fijn geslepen dat ik er vanavond meerdere complimenten over kreeg. Mooi staaltje teamwork dus! Ook een complimentje aan de griffie: die hadden ongevraagd tientallen full color afdrukjes gemaakt voor alle aanwezigen. Ik ben de presentatie geeindigd met onze PvdA-variant van de denkrichting-kaart.


Klik op de afbeelding voor een leesbare vergroting


Even ter toelichting: binnen Voorhout en Sassenheim kiest de PvdA voor ruimte voor verdichting. (overgenomen uit de gele denkrichting). Het buitengebied is variant 1 'Authentiek en kwalitatief'. De innovatieve accenten vind je bij de 'bedrijfscampus' langs de Oosthoutlaan en de waterwoningen in de Poelpolder te noorden van Sassenheim. mail me trouwens als je de hele presentatie wilt hebben.

Ik heb me er hard voor gemaakt dat het niet zou mogen gaan om de keuze tussen 1 van de vier: ze overdrijven namelijk allemaal. Of het nu 'authentiek en kwalitatief' (groen) heet of 'mee met de mainport' (oranje), 'greenport forever' (geel) of 'innov@tie in het l@ndschap '(paars), ze zijn 1-dimensionaal. En toch vraagt een journalist vanavond: en voor welke denkrichting kiest de PvdA? Ja, dat is in van buiten Groen (open landschap) en van binnen geel (bouwen voor eigen behoefte, maar gaat wel gepaard met een half-stedelijk karakter, dus gedeeltelijk a la het Voorhavenkwartier in Sassenheim), en met een beetje paars voor de innovatieve oplossingen. Dat was natuurlijk veeeel te genuanceerd. Maar ik heb hem: het is als groene pruimen, Reine Claude, groen van buiten, geel van binnen en een vleugje paars. Maar daar kom ik dus nu op, nu ik weer thuis ben.



Toch ben ik liever open genuanceerd, dan zogenaamd-duidelijk. De VVD roept hard dat ze de bollensector wil versterken en DUS voor geel kiest, maar knalt in hun visie wel een nieuw Hoogh-Teylingen neer totaan Piet-Gijzenbrug bij Noordwijkerhout (dat is diep-oranje 'Mee met de Mainport'). Het CDA wil ook de 'Greenport forever', maar niet met kassen en ook niet met verdichting van woningbouw binnen de bebouwde kom (en haalt daarmee het halve fundament onder hun gele denkrichting uit). De visie van D66 lijkt uiteindelijk erg op die van ons. TriLokaal kiest openlijk voor 'Authentiek en kwalitatief', maar zal de vraag voor het daarmee gepaard gaande woningtekort nog wel moeten beantwoorden. Kortom, de totaal visie moet nog wel even rijpen. En dan gaat de fruitvergelijking wel mank: rijpen betekent wel overgaan van groen naar geel naar oranje...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten