zaterdag, december 01, 2007

twijfel


Al woon ik er al jaren niet meer, ik heb nog steeds wel wat met Nijmegen. Ik was ook wel aardig gecharmeerd van het 'Havana aan de Waal'-experiment, dat in tegenstelling tot de opgeblazen linkse coalitie in Leiden het behoorlijk goed doet. En dan word je opeens zelf op je werk op aangesproken wat die collega-PvdA'er nu met zijn broek op zijn knieeen in het fietsenhok van zijn gemeentehuis doet. ("goh, laat jij de oppositie ook zo alles slikken?").

Ik heb er van de week over getwijfeld of ik er over zou schrijven. Waar ligt de grens tussen privezaak en publiek belang? Zelfs al zou er sprake zijn van een kleine overtreding van de nijmeegse APV, soit. - ik sprak gisteren nog met Cor de Ronde, die zelf ooit als burgemeester illegaal vuurwerk had afgestoken omdat hij als burgemeester niet aan de burgemeester ontheffing had verleend. Zoiets is hoogstens vermakelijk.
En een wethouder kan iets amoureus hebben met een raadslid. Zolang er daardoor geen rare dingen in de besluitvorming gebeuren, is het geen publiek issue. Hoe je er prive uitkomt, da's prive.
Maar het krampachtige zwijgen van Staf Depla snap ik niet. Als er iets gebeurd is, geef het in sobere woorden toe, en ik ben ervan overtuigd dat de openheid gewaardeerd zal worden. Als er niets gebeurd is, waarom ontken je het niet? Nu blijft er toch weer een zweem van onwaarachtigheid hangen die als 'prive' wordt afgedaan. Daar heb ik moeite mee, omdat het weer een beeld van lokale politici schept waar ik hartstikke moe van word.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten