dinsdag, januari 22, 2008

Uw bus is uitgevallen, Connexxion zet treinen in.


Het was altijd een geheimpje, dat de beste OV-verbinding tussen Noordwijk en Schiphol de BEUK-lijn 206 was. Begin december is BEUK touringcars gestopt met deze lijn, omdat ze niet konden en wilden voldoen aan alle aanbestedingsnormen die de provincie tegenwoordig aan openbaar-vervoer concessies stelt. En zo kwam deze lijn in handen van onze regionale busvervoerder Connexxion.

Ik neem deze lijn, nu omgedoopt in 208, zo'n drie keer per week. Ik had me wel ingesteld op afkickverschijnselen van business class comfort van de BEUK touringcars naar harde anti-vandalismebanken, maar het is vooral het totaal gebrek aan punctualiteit dat Connexxion ten toon spreidt. De eerste week weet ik het nog aan opstartproblemen, maar dat moet na een maandje wel over zijn. Ik heb vandaag maar mijn eerste klacht ingediend. Ben daarin naief en laat, want mijn collega-reizigers -een ervan woont in het blok schuin achter ons - worden zo ongeveer met de dag cynischer.

Vandaag was het wel erg bont. Dacht mooi de eerste bus van 17:22 vanaf Schiphol Plaza te nemen, om eens vroeg thuis te zijn. Die bus is niet gekomen. De volgende en laatste, van 17:47, kwam ook niet. Onverrichterzake en toch best doorkleumd heb ik alsnog de trein genomen, en het lekker-vroeg-naar-huis gevoel was echt helemaal weg.

Nu is er dit jaar een project van toch een paar miljoen euro om Schiphol Plaza helemaal een state-of-the art busstation te maken, met allemaal dynamische displays waarop verwachte aankomsttijden staan, en meer van dies zij. Qua bereikbaarheid wil Schiphol inzetten op Hoogweaardig Openbaar vervoer. Maar dat is echt weggegooid (gemeenschaps-)geld als de vervoerder gewoon vergeet waarvoor zij op aarde is: bussen te laten rijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten