dinsdag, september 08, 2009

Waar een wil is, is een weg


Ik was er niet heel erg gelukkig mee dat mijn fractievoorzitter Albert Vink begin juli een schriftelijke vraag aan het college stelde, of het college op de hoogte was voor een regeling voor subsidiƫring van spoortunnels, en of het college ook had overwogen voor de Herenstraat in Voorhout een aanvraag in te dienen. Maar goed, vragen staat op zich vrij.
Antwoord van het college was: ja, ze kende de regeling en nee, ze had het niet overwogen. Ten eerste omdat er geen kant en klaar plan was en ten tweede omdat het ruimtelijk moeilijk in de Herenstraat in te passen zou zijn.
Nu hebben we - gelukkig- ook meedenkende inwoners. En 1 van hen, Ad Deutekom, heeft dus uitgewerkt dat het wel een serieus te nemen plan zou zijn als je de tunnel zou aanleggen in een bocht naar de Beukenrode: Waar een wil is, is een weg, of liever gezegd, een tunnelbak.

Om meerdere redenen vind ik dit geen goed plan, en zelfs nog minder dan wanneer je de tunnel in de Herenstraat wil laten uitkomen
  1. vanuit De Herenstraat kun je in deze variant niet meer over het spoor. Het verkeer vanuit Oosthout moet eerst helemaal totaan de dorpsrand bij de Boekenburglaan rijden, alvorens het via de Boekhorstlaan weer naar het oude dorp te kunnen. En de wijk is daarop eenvoudigweg niet ingericht en er is weinig verkeer dat in die wijk moet zijn.
  2. de bocht van 120 graden met een vrij krappe boog in de tunnel wordt onoverzichtelijk en levensgevaarlijk
  3. het minst relevant maar het meest symbolisch: het bloemencorso door Voorhout kun je wel vergeten. 
En dan zijn er nog wat algemene redenen om tegen welke tunnelvariant dan ook voor de spoorwegovergang Herenstraat-Jacoba van Beierenweg te zijn:
  1.  De aanleg zal voor langere tijd het oude dorp van alle wijken aan de andere kant van het spoor afsnijden. Er is namelijk in Voorhout geen alternatieve verbinding, de kortste 'lus' is via Sassenheim-Zuid, de Sikkens-fabriek en via de Leidsevaart terug.
  2. Als je dan toch een tunnel wilt aanleggen, gebruik het geld dan voor een tunnel waardoor het verkeer richting Noordwijk er profijt van heeft (zeg: Noordelijke randweg. dan haal je al het doorgaande verkeer uit het centrum van Voorhout, en profiteren veel meer verkeersdeelnemers ervan. 
  3. Hebben we het geld wel? Ook al hebben we miljoenen overgehouden door NUON-aandelen te verkopen, we missen daardoor ook dividend-inkomsten en die zullen we dus uit andere bronnen (andere beleggingen of rente) moeten halen.En het zal al moeilijk genoeg worden om de komende begroting ook in het meerjarenperspectief sluitend te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten