dinsdag, januari 26, 2010

Kilometers heffen: wel of niet

Kijk, da's nou het leuke van het NRC Handelsblad: geven gewoon de HELE achtergrond bij het verhaal van de kilometerheffing. Waar een minister staatsrechtelijk al de bietenbrug mee op kan gaan: je vraagt een vereniging nu eenmaal niet om goedkeuring van een ingediend wetsvoorstel, dat doe je bij de Tweede Kamer. En niet bij de ANWB, niet bij de telegraaf, en niet bij een verjaarspartijtje - al ging het daar bij een vriendin afgelopen zaterdag een groot deel van de avond over. Niet vreemd, als je in de Noordoostpolder woont waar geen fatsoenlijke bus meer langs komt. Ook een gebied met een hoog CDA-gehalte, waar 'wonder boy' Camiel ook nog wel wat uit te leggen heeft.

Ik ben er zelf niet principieel op tegen. In het kader van de verbruiker betaalt, vind ik een heffing per kilometer zo slecht niet. Ook al weet ik wel, dat ik zelf er best wat bij moet leggen - krijg je met familie in 't Noord'n. Wel heb ik grote twijfels bij de techniek - ik werk in de ICT, en ik weet daardoor ook dat er heel wat mis mee kan gaan. Recente projecten als de tunnel in de A73 en de OV-chipcard geven aan dat je niet genoeg kunt testen.
Daarnaast ben ik niet geheel gerust op het privacy-aspect. Ben je zowel in OV als in de auto bijna geheel te volgen.  Alhoewel wie daar echt paranoide van wordt, ontwikkelt wel hele sterke fietsbenen.

1 opmerking: