vrijdag, januari 01, 2010

politicus van de jaren 00

Ook al is het maar een verspringend tellertje, de overgang van het ene decennium naar het andere doet me niet alleen terugkijken naar het afgelopen jaar, maar ook naar wat er tien jaar terug speelde. Nog geen raadslidmaatschap in het verschiet, ik wist nog niet eens dat ik nu een tweeling van 9 zou hebben. Hoogtijdagen van Paars, millenniumbug, Hooghkamer zou in 2005 af zijn en Voorhout-Noord (nu Nieuw-boekhorst geheten)  in 2009. Ad Melkert, Tineke Netelenbos, Wim Kok,het klinkt wel weer als erg lang geleden.

Ik heb nu ook het boek van Ruud Koole over zijn voorzitterschap van de PvdA tussen 2001 en 2007 gekocht; eens kijken, of het me nog nieuwe inzichten biedt. Maar ik merkte, dat het al knap ingewikkeld was om aan mijn kinderen J. en A. uit te leggen wie Pim Fortuyn was, en waarom hij zo'n impact had op de politiek van de jaren '00.  Iets met beloften, die nooit zijn uitgekomen.

Wel was er vorige week een hele treffende cartoon van Pieter Geenen in de Trouw. -Ik heb ook wel een war plekje voor zijn anti-stripheld Anton Dingeman. Maar deze was ook treffend in het schetsen van de houding/ mentaliteit  van de "Nederlander":
  • (Vrolijk gezichtje) 2000: "Natuurlijk zijn er problemen in de wereld. Maar in Nederland gaat het gelukkig hartstikke goed!
  • (Chagrijn) 2009: Natuurlijk gaat het in Nederland hartstikke goed. Maar er zijn nog altijd problemen in de wereld!
En dat perspectiefverschil is wel de 'oogst' van de afgelopen tien jaar. Ook in Voorhout -waar het over het algemeen heel, heel goed gaat- zijn mensen botter en minder beleefd geworden.Of is dat alleen mijn eigen projectie? Ben ik ook minder beleefd dan tien jaar terug? Misschien wat minder genuanceerd, dat heb ik wel wat 'afgeleerd'.

P.S.de 'Leefbaarommeter' van VROM schetst wel een ander beeld...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten