zondag, april 05, 2009

Pleidooi voor een dievengilde



Vrijdag nam mijn zusje mij, nog voor mijn verjaardag, mee uit eten in het pittoreske dorp Laren. Een mooi oord, waaraan de moderne tijd ook niet voorbij is gegaan. Zo kwam ik na een goede maaltijd met zalmteriyaki en espresso-pannacota terug bij mijn auto en was mijn zijruitje ingetikt. Mijn werktas gestolen.
Da's om 22:30 best effe lastig. Politie komt niet langs en de aangifte moet via internet, de pechhulp doet niets en de verzekering heeft er een apart bedrijf voor. Dus de Autotaalglas komt voorrijden en in totaal een uurtje later kan ik richting bed. Dat wordt de komende week weer afspraken maken voor de definitieve reparatie en vast een hoop gebel en administratief gedoe.
Zaterdagochtend word ik gebeld. Een mevrouw uit Laren heeft mijn tas in de bosjes langs een fietspad gevonden. Dus ik zaterdagmiddag met bos bloemen weer richting Laren, en bijna, bijna alles zat nog in de tas.. Alles, behalve twee handsfree headsetjes voor de bedrijfsBlackBerry en mijn eigen privémobieltje. Twee lullige dingetjes met een totaalwaarde van nog geen tien euro. Dat de “ heren” geen interesse hebben in een spiksplinternieuw boek over bedrijfsarchitectuur, alla. Hadden ze maar een vak moeten leren. Maar dat ook een roman als ‘Het diner’ van Herman Koch de bosjes in verdwijnt (altijd leuk als cadeautje voor het zwarte schaap van de familie dat wel carriere maakt), twee nieuwe strippenkaarten en in een bijna overal in te wisselen VVV-bon gewoon terugkomt, maakt het wel bizar. Je tikt een autoruit in, zadelt de eigenaar op met een hoop sores en als puntje bij paaltje komt, ben je niet eens in zijn spullen geïnteresseerd! Wel typerend voor een Gooise autokraker…
Je voelt je bijna beledigd, maar ook wel wat bezorgd: als een crimineel voor zo weinig meerwaarde al zo’n rotzooi veroorzaakt, hoe ver gaat-ie als hij er echt beter van kan worden?
Natuurlijk ben ik blij dat de tas bijna onaangeroerd terug is, maar voor hetzelfde “ geld” was-ie in het water verdwenen. Het maakt je rijp voor een pleidooi voor de instelling van een dievengilde: gebruik geproportioneerd geweld, steel alleen uit auto’s als je echt wat weet te halen (TomToms, laptops, nieuwe mobieltjes), en scoor je dan per ongeluk geen laptop, doe dan tenminste de moeite om ook andere dingen van waarde te gelde te maken.

1 opmerking:

  1. Ha Joost,
    Ja die Gooiers. Het is maar niks. Zelfs spullen jatten kunnen ze niet. Goed balen voor je, maar wij vonden het wel gezellig dat je de dag erop weer bij ons was! Binnenkort zullen we eens kijken hoe ze dat in Voorhout doen, als ik mijn auto bij jullie parkeer. Vette kans dat ze HELEMAAL niet inbreken. Slappelingen!
    Groeten
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen