maandag, mei 24, 2010

De X-factor

Hoe tekenend is een televisieverkiezing nu voor de kwaliteit die je levert? Alleen ABBA bracht na de overwinning in het songfestival en lange carriere met mooie liedjes voort. Het RTL-lijsttrekkersdebat op de zondagavond: nee, ik ben er niet voor gaan zitten, als heb ik wel een paar fragmenten gezien. Ik ben daarna weer snel weggezapt. Het is toch net, alsof je de directeur van de BV Nederland niet selecteert op zijn bestuurlijke vaardigheden en zijn visie, maar op hoe mooi hij kan zingen. Het in de hoek zetten met een mooie quote van een politieke tegenstander is, helaas, niet meer dan dat.
Trek ik er een conclusie uit? Wel uit het grote gat in publieksbeoordeling van Rutte vergeleken met Balkenende en Wilders. Toch elkaars grote concurrenten op de rechterflank. Blijkbaar is het Wilders-effect uitgewerkt en heeft Balkenende zijn tijd gehad. Niet als gevolg van deze X-factoruitzending, maar het debat als vingerwijzing. Moeten we nog op zoek naar filmpjes op Youtube van een kwelende Mark Rutte? Heeft iemand suggesties?

Eerste hit op YouTube: Rutte en het grunnegs volkslaid

2 opmerkingen:

  1. Goed stuk, ben het volledig met je eens, Joost. Ik volg altijd je columns.
    Wordt er nog iets gedaan aan de plakcapaciteit betreffende de verkiezingsborden in Teylingen. Men heeft in de gemeente zeker niet in de gaten dat er meer partijen zijn dan 7.
    Zo ga je overplakken stimuleren of mag de PvdA ook de lantaarnpalen benutten?
    Met vriendelijke groet, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen