dinsdag, november 15, 2005

M/V


Uit het Leids Dagblad: de dames van de VVD op verkiesbare plaatsen gaan zaterdag as. de straat op om vrouwen om creatieve ideeen te vragen voor de gemeentepolitiek, omdat er op verkiesbare plaatsen zo weinig vrouwen staan. De winnaar van de wedstrijd wint... een boodschappencheque

Daar gaan we niet flauw over doen, want het issue dat eronder ligt vind ik veel te serieus. Al staan er bij de PvdA bij de eerste 7 ook drie vrouwen -en ze staan daar terecht- , verder naar onderen op niet-verkiesbare plaatsen is het helaas ook bij ons voornamelijk mannelijk. Ik vind het wel beneden "onze" stand dat straks in Teylingen het voornamelijk weer heren boven de 45 zijn die de dienst uitmaken. Zijn zij nu echt diegenen die het het beste weten? Of is het, zoals ik binnen CDA-kringen wel hoor, zo dat vrouwen niet wíllen? Hebben vrouwen betere dingen te doen dan de gemeentepolitiek? Geen zin in haantjesgedrag? Niet te combineren met baan-huishouden-kinderen-andere zorgtaken en kwijten wij echtgenoten/vrienden ons te weinig aan de ontplooiingskansen van onze eega's? Als je ideeen hebt waar het aan ligt, of wat er zou moeten veranderen, ook ik hoor het graag. Want in een stelsel van representatieve democratie is het wel heel belangrijk dat die vertegenwoordiging ook echt REPRESENTATIEF is.
Er zijn afhakers te noemen, waarvan ik het echt jammer vind dat ze straks niet in de raad zullen terugkomen. Alexandra Luijer (CDA Voorhout) is al een tijdje verhuisd naar het Gooi, Caroline Ratsma-van Beek (CDA Sassenheim) wil het niet meer combineren. Ik hoop van harte dat het Elsbeth, Gertrude, Rose-Marie, Thea als nieuwe kandidates op verkiesbare plekken gegeven zal zijn hun vaandel met verve over te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten