woensdag, november 23, 2005

Stem Klein!


Gisteravond in Restaurant Boerhaave aan het verkiezingsdebat van de werkgroep 'Voorhout vooruit' deelgenomen. Helaas een verloren avond; de echte, politiek geinteresseerde kiezer die niet aan een partij verbonden is, was er bijna niet. Ik heb zelf het idee dat ik 1 stem heb kunnen winnen en daarmee boven het gemiddelde zit. Het was een erg moeilijk debat om te voeren, met weinig gespreksleiding, met twee microfoons vanuit de zaal te reageren (ook door de partijwoordvoerders te gebruiken) maar wel met allerlei vragen in de vorm van : "Wat vinden alle partijen van...". Dat werd dus continu afwegen, heen en weer lopen. Ik heb mij behoorlijk geweerd, fel als het moet en genuanceerd als het kan. Ik ben duidelijk genoeg geweest over onze speerpunten, wist goed te pareren op onze positie in het herindelingstraject, maar stapte wel in de kleine valkuil om teveel op details rondom de besluitvorming van de 'Agnes' in te gaan.

Zijn er winnaars in dit "debat" aan te wijzen? Trilokaal had zo ongeveer de hele lijst aanwezig en probeerde iedereen van de lijst als 'gewone' burger de discussie in te gooien. Dat werkte naar mijn mening averechts: het was te doorzichtig en brengt je voorman (Gerard van der Lubbe) niet goed over het voetlicht. D66 had de uitnodiging niet ontvangen, maar kwam op goed improvisatievermogen toch aardig uit de verf. CDA was, als toch beoogd grootste partij, veel te flets. Ard van der Steur kon met de opzet van de avond niet goed uit de voeten, hij heeft toch een duidelijk debating opponent nodig. En dan heb je nog de ChristenUnie.

Het was de eerste keer dat ik Frans Nederstigt van de ChristenUnie hoorde, en hij was in die zin anders dat hij heel duidelijk vanuit de visie van zijn partij redeneerde, en niet vanuit de gedoodverfde thema's als groen en inspraak. Dat was best verfrissend, en hij spreekt ook vlot. Hij verdient het daarmee om in de raad aan te schuiven.

Dus: als je gaat stemmen, en het zou (hoe onvoorstelbaar ook) iets anders worden dan de PvdA: stem klein, stem ChristenUnie! - en wie anders Klein wil stemmen: Margo van der Fliert-Klein (VVD) en onze eigen Jan Klein zijn ook beschikbaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten