vrijdag, juni 06, 2008

A Dieu, Ton


Ton Heijligers: nog steeds herinner ik de heftige discussies over doortrekken van de Voorhoutse zuidelijke randweg naar de Leidsevaart. Zelden ben ik het met iemand zo grondig oneens geweest. Maar toch: met de gezamelijke lijst PvdA-D66 gingen we in 2002 als 'progressief alternatief' in Voorhout de verkiezingen in. Zowel D66 als PvdA kregen harde dreunen op de avond-van-Pim. Ton kwam niet in de gemeenteraad. Dat was een bittere pil voor hem. Maar desalniettemin hebben we in de steunfractie daarna vier jaar lang prettig samengewerkt. Intellectueel pur sang (wat wil je ook, als bibliothecaris), wilde witte haren, soms onhandig in zijn gebaren, maar ook Brabants genoeg voor een carnavalsoutfit. In 2005 gingen we politiek gezien weer onze eigen weg, omdat het niet mogelijk was gebleken over alle drie dorpen in de fusie tot een 'progressief Teylingen' te komen. Ton werd secretaris van D66 Teylingen. Noem ik mij sociaal-democraat, Ton was een sociaal Democraat. Was, inderdaad. Want Ton is plotseling afgelopen dinsdag op 67-jarige leeftijd overleden.

...

Ik was er inderdaad even stil van. Mijn gedachten gaan uit , natuurlijk, naar zijn partner, Lidwien. D66 zal nog moeilijk een even enthousiaste secretaris terug kunnen vinden. Ton, al zou ik nog zo graag het 100x met je eens en 101x met je oneens willen zijn, het is nog nauwelijks te bevatten dat dat nooit meer het geval zal zijn.


foto afkomstig van www.d66teylingen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten