zondag, juni 08, 2008

In elkaars vaarwater


Met mij moet je niet gaan spelevaren over de Kaag. Elke keer dat ik dat tot nu toe gedaan heb, vanuit een bedrijfsuitje, fractie of werkbezoek: het is altijd grijs. En dan krijgen de vlakke polders, lage dijkjes en egale luchten toch iets van een wollen deken.
Maar bij het “werk”bezoek van zaterdagochtend was het ook gewoon gezellig. In drie sloepen met een wat ongelijke verdeling – de grootste was bijna leeg, de kleinste lag wel heel diep in het water- voeren college, ambtenaren, raadsleden en een breed vertegenwoordigde pers de plekken langs waar voor reacreatie en toerisme de komende jaren op de Kaag wel het een en ander kan gaan gebeuren Beetje dollen over Leo van Steijns debatbijdrage van donderdag in de raadsvergadering. Leo:“Ik heb een hele zware studieweek achter de rug. Dat was donderdag wel te merken.” Hans Goudsmit: “ Nou zo zien we je graag hoor, dat je ons tot drie keer toe gelijk geeft.” En als je drie sloepen in een sloot moet keren, zit je letterlijk in elkaars vaarwater. Voordeel: het geeft de blikjes frisdrank makkelijk door.

Maar wees gerust. We doen dan ook nog echt nuttige dingen van onze belastingcenten. Even ter plekke de zandsloot in ogenschouw nemen in verband met (illegale) ligplaatsen, de treurnis van het betonskelet van Residence de Leede aanschouwen (de investeerder is nl failliet), bij de Zwanburgerpolder stilstaan, vanwege een paar nieuwe ideeën van Bert Homan.

Zo wil Bert, op het uiterste puntje van de Zwanburgerpolder een aanlegplaats voor schepen van de bruine vloot, en ook een historisch werfje zien te realiseren. Dit zijn wel ideeen die we even moeten laten rijpen. Historische werfjes zijn wel “ romantisch”, maar historisch boten bouwen is ook gedoe met milieu-onvriendelijke stoffen. En een werf ligt er NOOIT netjes bij, hoe romantisch oude rommel soms ook is. Moet dat dan ook in het gebied dat tot de mooiste plekjes van Nederland is bekroond? Daarnaast is het aanleggen van grotere schepen in een polder waar je zelf ook alleen maar per pontje kan komen, ook niet heel logisch. De bruine vloot blijft vooral functioneren door de chartervaart: groepen van 15-40 personen voor 1 of meerdere dagen. Da's best een logistieke operatie, waar pontjes nooit echt handig in zijn. Mijn eerste onderbuikreactie is dan meer: probeer die platbodems bij Koudenhoorn aan te laten leggen.

Een ander punt waar ik wel warmer van wordt, is de realisatie van een uitkijkpunt vlak bij de oude Sassemse stortplaats. Lopend en fietsend kun je namelijk aan de westkant van de Kaag nauwelijks tot niet aan het water komen. Dit uitkijkpunt, niet veel meer dan een picknickplek met een pad ernaar toe, zou daaraan een beetje verandering kunnen brengen. Zeker ook omdat het een plek is waar ook vrij veel zeilwedstrijden langs komen.


Het uitkijkpunt in Google Maps


Het uitkijkpunt in ogenschouw

Een laatste leuk idee, die echt heel leuk kan worden, is een lunchroom bij de warmondse gemeentehaven, waar nu de postduivenvereniging zit, natuurlijk MET handhaving van de ernaast staande bomen. Bert, ik hoop alleen dat je de postduivenvereniging ZELF hierover ook al hebt gesproken...


mogelijk een lunchroom bij de gemeentehaven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten