woensdag, oktober 12, 2005

Burgerparticipatie: werkt het?


Ik mag mij gelukkig prijzen de voorzitter van de werkgroep Burger van de Klankbordgroep te zijn. Volgende keer, 24 oktober wordt een rapport van deze werkgroep over vormen van Burgerparticipatie voorgelegd, een hoop manieren en werkzijwen waarop dat zou kunnen plaatsvinden zijn onderzocht en beoordeeld.
Vanochtend ben ik in dat kader op bezoek geweest bij Alexa Kuit, inwoonster van Warmond, werkzaam op het gebied van beleidsmarketing, in haar eigen woorden: "a-politiek". Met Alexa ben ik in contact gekomen omdat zij het stamtafelgesprek in juni in Het Wapen van Warmond bezocht heeft. En kennis uit de praktijk is altijd handig! Ze weet heel inspirerend te vertellen waar ze mee bezig is, en geeft ook duidelijk aan wat de valkuilen zijn als je het opzetten van burgerparticipatie onderschat. Organisatorisch en in de communicatie moet elke vorm van burgerparticipatie gewoon compleet uitgewerkt zijn, je kunt je geen halve klussen veroorloven. En net zo belangrijk: geef het een goede follow-up, laat zien dat je met resultaten ook daadwerkelijk aan het werk bent gegaan. Ergens weet je het als lokaal politicus wel, maar toch: niet niet onderschatten = (ambtelijke) capaciteit vrijmaken = uren besteden = budget... Al is het rapport al enige tijd onder de fracties verspreid, ze heeft mij - en ik mag het straks allemaal verdedigen- wel een stukje verdieping, aandachtspunten en goede tips gegeven.

Dit gesprek alleen al was al een zeer goede vorm van participatie, al was het 1-op-1. Er zit een hoop kennis en expertise bij gewone mensen, ik ben blij dat ik daar vandaag van gebruik heb mogen maken. Alexa: dank je wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten