vrijdag, december 23, 2005

Geachte voorzitter, geachte aanwezigen,



Mijn klassieken ken ik, ik heb nog Grieks en Latijn op school gehad.Zolang ik in de raad van Voorhout heb mogen zitten heb ik vaak de associatie gehad met de beroemde openingswoorden: "Heel Gallië? Nee, een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers?" Alleen, waar is de toverdrank gebleven?

Assurancetorix, de bard, kan ik inmiddels niet meer anders zien dan een mengeling van Ferry Knop en Jaques Beelen. De charme van de dorpspolitiek, en niet langs de Geul of de Maas maar aan de Leidsevaart. En dat, in het midden van de Randstad. De bokkige Galliërs zullen nu in elk geval niet meer alleen, maar samen met de Saksen en de Billenprikkers over het raadhuisplein moeten rollen.

Vanavond is het een tijd van gaan, maar ook van doorgaan. Het dorp blijft;
Gaat het licht uit? Nee, de NUON zou niet durven. Is het Dorp het Dorp nog? Zoals in Wim Sonneveld het bezong? Ook dat niet. Die doos van Pandora is al jaren eerder opengegaan, misschien al met de bouw van de schildersbuurt, misschien met de sprong over het spoor naar Oosthout, misschien met de VINEX en de opening van het Station Dat stenen stapelen is niet alleen teloorgang. Kwam in de bestuurskrachtmeting eruit dat Voorhout vooral aantrekkelijk is omdat je er snel weg was; de stille kracht van Voorhout zit een paar lagen dieper. Het is een dorp waar je als nieuwkomer gastvrij wordt opgenomen, zo je dat wil. De drive van mensen om samen te komen, samen te zijn lees je er ook aan af. Ter illustratie enkele recente en zichtbare voorbeelden: De woelige Stal van de Scouting, De verdieping van de Kleine Kerk Deze gemeenschap blijkt een hele bloeiende te zijn en in alle transformatie een hele rijke en weerbare. Dat blijft wel. Ik ben dankbaar, daar vanuit de sociaal-democratische en sociaal-liberale traditie daaraan mee te hebben kunnen helpen. Ik zie het als de grote opdracht voor wie doorgaat in de gemeenteraad, dat de 35.000 Voorhouters, Sassemers en Warmonders zich thuis kunnen blijven voelen in hun straat, hun wijk, hun vereniging.

Geachte collega-gemeentebestuurders. Ik hoop dat de historici zullen oordelen dat die kracht ook mede dankzij u en ons was; aan uw motieven heeft het zeker niet gelegen. Aan die van Renée en van mij, en ook van onze voorgangers Wim de Wit en Paul Jochemsz, Ruud Heemskerk en Rob Peet zeker ook niet.
Ik dank hen voor hun inzet, ik dank u voor uw inzet. Dank u wel.


Joost Peetoom, fractievoorzitter PvdA/D66,

Voorhout 22-12-2005, speech bij afscheid van de gemeenteraad van Voorhout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten