zondag, december 11, 2005

Staats-man


Donderdag jl. is bekend geworden wie de waarnemeend burgemeester voor de eerste helft van 2006 voor Teylingen wordt. Het is niet Marc Witteman, wel Jeroen Staatsen, tot voor kort burgemeester van de vechtgemeente Den Helder. Waar mijn buurman al niet eens meer wedstrijden wil fietsen, "zo'n armoedig zooitje is het daar." Ook inmiddels al wat verhalen gehoord hoe in marine-kringen er een cultuurverschil was tussen "Oegstgeest" (voormalige MEOB) en "Den Helder". Staatsen heeft de eerste jaren in Den Helder tot grote tevredenheid gefunctioneerd, maar heeft te lang zijn college bij elkaar willen houden toen dat al lang niet meer kon rekenen op nog maar enig draagvlak vanuit de raad. Ik denk dat de klus in Teylingen wel wat simpeler zal zijn.

Officiele standpunt: we willen een waarnemer die geen verleden heeft in de fusie en die ook geen ambities heeft om de definitieve burgemeester te worden. Zo heeft iedereen in de sollicitatieprocedure voor de definitieve burgemeester straks gelijke kansen.
Mijn commentaar daarop: Theoretisch wat voor te zeggen, praktisch is het onderbreken van continuiteit bepaald niet. Katwijk heeft Wienen als waarnemer benoemd, hij zal het ook wel weer definitief worden. In Deventer is Van Lidth de Jeude bij de herindeling ook van zittende burgemeester bij de herindeling waarnemer geworden en daarna weer definitief, en in veel van dit soort situaties gaat naar mijn mening het spreekwoord "Het betere is de vijand van het goede" wel op; oftewel: als je een GOEDE kandidaat hebt, waarom zou je hem afschrijven om een betere te vinden? Waarschijnlijk verliest Teylingen nu wel wat directe invloed in het dagelijks bestuur van Holland Rijnland (waar Marc Witteman nu in zit), dat moet dus op de koop toe genomen moeten worden.

Ik heb al heel wat theorietjes gehoord de laatste dagen, inclusief die dat de PvdA Marc (Als ware een Koningsgambiet) zou "opofferen om in het college te mogen komen." Nu kan ik van mijzelf toch zeggen dat ik redelijk dicht bij het vuur zit, dit is in onze kringen nooit aan de orde geweest en ik had dit soort politieke spelletjes zeker niet meegespeeld. Marc Witteman heeft zich als burgemeester altijd boven de partijen opgesteld en zich niet als PvdA'er geprofileerd. Ik vind het jammer voor hem en voor Teylingen dat hij niet door mag, maar als Staatsen voor andere partijen acceptabeler is (en ook belangrijk: voor ons als kandidaat ook acceptabel), dan moeten we daarmee verder. Er is nog genoeg te regelen, en ik geloof ook zeker wel dat Jeroen Staatsen daarin goed aan de slag kan. Ik wens hem veel plezier en veel succes toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten