vrijdag, april 21, 2006

Houtvesterij


Hoewel Slot Teylingen al van oudsher de houtvesterij van de graven van Holland was - en daarom kijken we nu ook tegen bloeiende hyacinten aan in plaats van metershoge beuken- ligt de term 'houtvester' nogal gevoelig. Oftewel: ik heb van Leo van Steijn een reactie op mijn weblog gehad waarin hij toch wat bezwaar had dat ik hem voor houtvester uitmaakte. Wie nauwkeurig leest, ziet dat ik dat niet zo gesteld heb: ik stel dat hij voor houtvester is uitgemaakt. Maar in de lijn van het betoog heb ik de achtergrond niet omschreven. Die is wel nodig om het goed te kunnen plaatsen, dus zal ik dat alsnog doen.

Wat mij dus vooral in het debat over kapvergunningen stak, was Leo's opstelling dat zonder kapvergunning in Voorhout 'vogelvrij' waren. Ze zijn echter niet meer of minder vogelvrij dan in de periode dat hij over het groen ging.
De term 'houtvester' heeft een buurtbewoner in 2001 in de lokale pers geuit als reactie op het rigoreus uitdunnen van de groenstrook langs de speeltuin bij de Spoorlaan in Voorhout. Er is de afgelopen jaren een aantal keren commentaar (ook richting mij als raadslid) gekomen over de gemeente die onaangekondigd bomen ging kappen, en vaak met de vraag waar dat weer voor nodig was

Laten we wel zijn: kap van bomen is soms nodig. Ze zijn op, ze worden te groot en drukken de straat of het trottoir uiteen, of er is ooit een verkeerd type boom gekozen dat het op die plek in dat soort bodem niet goed doet. Vanuit de afdeling groen in Voorhout is in het verleden zeker niet altijd tijdig naar omwonenden aangegeven dat er gekapt zou worden en waarom. Dat leidt dan al snel tot het gevoel van een overval met kettingzagen. Toch kan ook, met wat betere en zorgvuldiger communicatie, wel de indruk gewekt worden dat de gemeente met haar inwoners en haar groen zorgvuldig en weloverwogen omgaat. Schrijf van te voren aan de omwonenden, dat je gaat kappen, wat je gaat kappen, waarom, en wat je ter vervanging doet. Dan zijn bomen noch omwonenden 'vogelvrij'. En ik denk dat dat een veel beter effect heeft dan de invoering van een verstrekkende en gedetailleerde kapverordening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten