zondag, april 02, 2006

Uit principe


Afgelopen donderdag hebben we in de raad uitvoerig gedebatteerd over de delegatie van de beslissingsbevoegdheid voor artikel 19 lid 1 WRO aan het college. Op zich een goed debat, maar ook weel een beetje technisch en in de marge. Waar gaat het over? het enige ruimtelijke plan dat daadwerkelijk voor burgers bindend is -dus voorschrijft wat je ergens wel en wat niet mag doen- is het bestemmingsplan. Nu kan het college van B&W (bouw-)activiteiten toestaan die in strijd zijn met het huidige bestemmingsplan door een artikel 19-procedure te volgen, en vrij zware procedure om afwijkingen te beoordelen en te kunnen honoreren.
Nu heb je deze ook nog in gradaties: kleine afwijkingen (zeg in de categorie bijgebouwtjes) vallen onder lid 3. het college kan deze afdoen Afwijkingen in een categorie waarvan de provincie heeft gezegd dat zij zich er niet per geval mee wil bemoeien vallen onder lid 2, en mag het college ook afdoen. De Provincie Zuid-Holland heeft deze bevoegdheid voor zo?n beetje alles in de bebouwde om naar de gemeenten gedelegeerd, en ook de meest controversiele plannen in Teylingen ? Oranjebuurt Sassenheim, Agneslocatie in Voorhout- vallen daaronder. De zwaarwichtige restjes in het buitengebied ? voornamelijk bedrijfswoningen, daarvan ligt in principe de bevoegdheid bij de raad , maar die kan zij delegeren naar het college. Over die principekwestie ging het nu in de raad. Het ging voornamelijk over snelheid van dienstverlening, belasting van het ambtelijk apparaat vs. controle en vertrouwen. Op grond van de afhandeling van de artikel 19 lid 1 procedures in dat jaar evalueert de raad dan daarna het verloop.

Wethouder Gerrit van der Meer heeft zich tot het laatst toe hard gemaakt voor dienstverlening, en heeft zijn inspanningen beloond gezien dat de erg sceptische raad accoord ging met een voorwaardelijke delegatie voor een jaar. waardering dat hij als wethouder na drie maanden al een goede inhoudelijke verdediging weet te doen. Als hij zo doorgaat, wordt dat de komende vier jaar nog genieten.
Zelf vind ik dat de bevoegdheid goed gedelegeerd kon worden: de grootste dossiers lagen vanwege de keuze door de provinciaal niveau al bij het college, dus kan het restje ook wel. Liever richt ik mijn principiele pijlen op andere doelen: We kunnen wel regels stellen, maar hoe handhaven we die op een geloofwaardige manier? Hoe neemt het college stelling in in de afhandeling van van de gebiedsuitwerking Haarlemmermeer? Hoe krijgen we die broodnodige starterswoningen de komende vier jaar gerealiseerd? hoe leidt het Offensief van Teylingen echt tot een verbetering van de open ruimte tussen al die grote dorpen in de regio? daar is nog werk zat te doen, en om dat goed van de grond te krijgen zullen raad en college op goede onderlinge voet moeten staan. Dan helpt dit soort discussie niet heel erg aan het opbouwen van die relatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten