dinsdag, september 02, 2008

Wat deed jij...


in de jaren tachtig? moet ik ook, als een echte linkse rakker, aan de zelfbeschuldiging? Ja ik ook! toen ik in Nijmegen filosofie studeerde, heb ik meegedaan met de bezetting van de Erasmustoren van de universiteit, om te protesteren tegen bezuinigingen op de studiefinanciering. Liep met een sisser af, dus stelt niets voor. Maar je weet maar nooit wat er na 23 jaar nog uit een laatje opgevist wordt.
Het politiek-correcte van de linkse kerk is helemaal vervangen door het politiek-correcte "Trots" op Nederland. Rita Verdonk die van haar eigen acties alleen stelt dat ze een uitgestoken hand van de Nijmeegse ME aanpakte, en dat ze nooit, nooit, nooit buiten de wet zou gaan. Maar wel minister Cramer een motie van wantrouwen willen aansmeren omdat niet eens van haarzelf, maar in haar naam een steunbetuiging aan de vrijheid van meningsuiting is gegeven. 2 maten?

Hoe ver mag je gaan in het onthullen van geheimen? Om bij Bluf! te blijven: Inbreken is strafbaar, maar als je daarmee geheimen onthult dat de regering andere dingen van plan is dan ze in de openbaarheid zegt? Nu heeft Links niet altijd het morele gelijk aan haar zijde, maar in het licht van het CDA dat opeens weer hartstochtelijk voor kerncentrales gaat pleiten -wie had het ook al weer over rentmeesterschap en heelheid van de schepping-, was het naar buiten brengen van de geheime plannen voor nieuwe kerncentrales destijds toch wel effectief. Blijft een interessant dilemma: is ethiek hoger dan de wet? Voor zover ik mij kan herinneren hebben we destijds die vraag nooit in een college behandeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten