zaterdag, november 11, 2006

Canvassen


Veel wind, dreigende regenluchten. Stonden we maar wat dapper op het Raadhuisplein om te gaan canvassen, en wel in de omgeving Beukenrode in Voorhout. Om het jargon even uit te leggen: canvassen is huis-aan-huis de deuren langsgaan om de mensen te vragen of/wat/wie ze zullen gaan stemmen. En dan , als ze daar gevoelig voor zijn, ze op de punten van de PvdA te wijzen. Zo zijn we met een man of 14 door de hele wijk gegaan. Heel verschillende reacties: "De PvdA geeft het geld uit dat CDA en VVD verdiend hebben."; "Ik stem wel links, maar niet op die zwalkende voorman van jullie", tot ""Noteer mijn mobiele nummer maar, als ik jullie nog ergens mee kan helpen ??". Het meest bevredigend zijn de gesprekken met mensen die wel gaan stemmen, maar het nog niet echt weten. Ik probeer dan te weten te komen wat ze echt belangrijk vinden: de persoon, of een bepaald onderwerp, en dan komen er vaak wel wat verhalen los. Dat is goed, maar het overkwam me daardoor ook dat de ploeg alweer de hoek om was. Om iemand terug te vinden is best lastig. Wie de Beukenrode en omgeving goed kent, kan zich het direct voorstellen, want het is zo'n typische verdwaal-jaren-zeventigwijk.

De middag besloten met een warme kop koffie in De Toog, waar in de zaal erachter al alle voorbereidingen voor het carnaval vanavond (De prinsverkiezing!) in volle gang waren. Dat is wat minder democratisch, maar nog een stuk feestelijker.



Jeroen Tomassen geeft instructie over de te volgen route


Vandaag is rood: honderden persoonlijke bezoekjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten